Terug naar homepage

FIDDLER IN THE HOOD

Blog van Marijke de Raadt

zondag 3 oktober 2010

Van zakelijk ondersteuner naar bevlogen bewoner

Als adviseur bij een Europees subsidieprogramma voor jongerenactiviteiten kwam ik al graag bij de mensen thuis, om live te zien wat ze in directe omgeving wilden opzetten. Daarna heb ik een tijd lang subsidies aangevraagd, waarbij de buurtprojecten me het dichtst aan het hart lagen. Het afgelopen jaar heb ik bewonersinitiatieven in de Indische Buurt ondersteund bij het versterken van hun organisatie. Inmiddels adviseer ik woningcorporaties bij het aangaan van partnerschappen met bewoners en organisaties uit de buurt.

Al zolang ik werk heb ik anderen ondersteund bij het realiseren van een goed idee. Bevlogen kartrekkers, die iets wilden verbeteren in hun buurt, gedreven door passie en bezorgdheid. Vaak afkomstig uit een achtergestelde doelgroep, waardoor ze als geen ander precies de juiste activiteiten konden opzetten voor deze groep. Initiatiefnemers: niet de makkelijkste mensen om voor te werken, maar wel heel charismatisch en vastberaden. En ik vond het inspirerend om hen te helpen hun ideeen te formuleren en hun organisatie verder te helpen.

De afgelopen maanden is er iets gebeurd: ik ben me er van bewust geworden dat ik niet alleen professional ben, maar ook bewoner met een passie. Na een tijd in andermans huizen te hebben gewoond heb ik sinds drie maanden een eigen huurwoning op het Javaeiland. Bovendien heb ik een oude liefde weer nieuw leven ingeblazen: het muziekmaken. En opeens voelde ik een eigen initiatief opborrelen, puur van binnen uit en niet omdat anderen een goed idee hebben. Sterker nog, ik heb er nog nooit iemand over gehoord, en ben nu dus op zoek naar medestanders die het ook willen: samen muziekmaken met buurtbewoners, op een open podium, bij instellingen of op festivals. Muziek in de buurt.

Het is wonderlijk om opeens in de schoenen te staan van de gedreven initiatiefnemer en nu ook eens dat vuur te voelen dat ik iedere keer zag bij anderen. Ook voor een aantal van de contacten die ik als professional heb opgedaan zal het wennen zijn om mij te zien als bewoner en niet als ondersteuner ervan. Vooral omdat ik natuurlijk toch mijn netwerk en ervaring meeneem. Het lijkt mij een mooi avontuur!

Afbeelding: Kids van Amsterdam Oost met Nathalie Oldenstam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten